Elisabeth Plum: Arbejdsfelter
Ledelses- og organisationsudvikling
Ledertræning
·
Forandringsledelse
·
Procesledelse
·
Teambuilding
·
Kvinder i ledelse
Interkulturel udvikling
Kulturel Intelligens
·
Fusionsledelse
Udvikling af erfarne eller nye ledere gennem et gruppeforløb,
hvor deltagerne individuelt og sammen træner deres lederkompetencer. Indholdet er f.eks. personligt lederskab, ledelsesteorier, lederroller, organisatorisk forståelse, strategisk kommunikation, lederen som coach, håndtering af grupper, mangfoldighedsledelse og opbygning af en lærende organisation. Her er ingen konstruerede cases men i stedet bruges der vigtige problemstillinger hentet ud af deltagernes egen hverdag.
Bistand til at mindske usikkerheden og effektivisere
ændringsprocessen i organisationer under forandring. Det hænder, at modstand mod forandring snarere er modstand mod dårlig forandringsledelse. Det er vigtigt at øge ledernes evner til at skabe en effektiv sammenhæng mellem strategier og konkret ledelsespraksis, og at øge medarbejders evne til at få det bedste ud af en omstillingssituation. Klare visioner og mål, åben kommunikation og stor
personlig ansvarlighed er vigtige ingredienser i et dynamisk samarbejde om forandringerne.
Nogle processer gør man klogt i at lade en ekstern proceskonsulent lede. Det kan være strategiprocesser eller beslutningsprocesser, hvor der er meget forskellige interesser og afgørende ting på spil for den enkelte organisation. Når meningerne brydes må lederne have ro til at koncentrere sig om det vigtige indhold, og det kan være svært samtidig at skulle holde overblikket og dele sol og vind lige. Som ekstern proceskonsulent kan jeg tilrettelægge processen i samarbejde med ledelsen, samt styre også de komplicerede og kaotiske faser af processen.
Etablering af nye grupper og nyorientering af eksisterende grupper til at kunne arbejde effektivt bl.a. på tværs af kulturelle og personlige forskelligheder. Det drejer sig om at få øget indsigt i roller og mønstre i samarbejdet samt opmærksomhed på flere handlemuligheder. Bistand til at opløse fastlåste roller og til at udfolde flere ressourcer i gruppen. Fokus på hvordan det indbyrdes samarbejde kan forbedres i forhold til gruppens opgave
samt hjælp til at opbygge en mere direkte og dynamisk kommunikation med øget evne til at lære af egne erfaringer.
Når et team skal skabe innovation, er gruppekulturen afgørende, for den kan fx være præget af stærk konsensus som hæmmer nye ideer eller af tillid og faglig nysgerrighed, der kan åbne til skjult innovationspotentiale. Jeg har designet Team Potentiale Modellen™ der beskriver fire gruppekulturer. Ved hjælp af en test finder gruppen frem til, hvordan de får bedre adgang til deres innovationspotentiale.
Ved en fusion er der vigtige økonomiske, tekniske og politiske
spørgsmål at arbejde med. Det er dog ofte de "bløde" dele af fusionen - den kulturelle dimension - der afgør om en fusion giver den ønskede synergi eller lige omvendt giver en dårligere situation end før fusionen med modarbejde, magtkampe og nøglemedarbejderes afsked. Derfor er det en god idé at inddrage den kulturelle dimension så tidligt som muligt i fusionsprocessen, så man kan forebygge problemerne og få mest muligt nytte af forskellene mellem de to virksomheder. Udgangspunktet er, at der er tale om virksomheder med hver deres historie, kultur og værdier, der sammen evner at skabe noget nyt og bedre. Læs mere i interviewet med mig: "Fusioner og opkøb: Virksomhedskulturen skal være en medspiller" i Ledelse i Dag, nr. 53, 2003.
Min bistand i den kulturelle integration består f.eks. i:
- - Ledelsesrådgivning
- Analyser gennem interviews og fokusgrupper
- Seminarer om værdier og kultur samt om spilleregler og principper for samarbejdet
- Kurser i interkulturel forståelse og samarbejde
- Coaching af arbejdsgrupper og nøglepersoner
Foredrag:
Fusioner - det er dyrt at glemme den kulturelle integration!
- Vigtige faser i fusionsprocessen - glæder og frustrationer
- Virksomhedskulturen - en kæp i hjulet eller en vigtig løftestang
- Forskellige typer fusioner - skab klarhed
- Dyrekøbte erfaringer fra ind- og udland
- Gode råd til en konstruktiv integrationsproces
Samarbejde på tværs af kulturelle forskelle
- Vigtige dimensioner i de nationale og andre kulturer
- Fælder og pudsigheder
- Det kulturelle brusebad kan føre til læring
- Kulturel brobygning internt i virksomheden
- Kommunikation på tværs - Hvordan får man hinanden i tale?
- Kulturel selvforståelse er nøglen
Internationale fusioner
Siden 1997 har jeg været tilknyttet det internationale konsulentfirma Inter
Cultural Management Associates
som i 20 år har arbejdet med interkulturel ledelse ifm. nationale og
internationale fusioner. ICM har bl.a. udviklet en model (Culture Bridging
Fundamentals ©) som kan effektivisere integrationsprocessen i en fusion, idet
den afklarer de fusionerede virksomheders ligheder og forskelle når det f.eks.
gælder ledelsesstil, beslutningsprocesser og måder at løse problemer på.
Modellen omfatter både de nationale, de virksomhedsmæssige og de funktionelle
kulturer og kan pege på, hvilke kulturelle dimensioner, det er vigtigst at
arbejde med for at opnå en vellykket integration.
Culture Bridging Fundamentals© præsenteres i bogen Successful Mergers,
Acquisitions and Strategic Alliances som ICM udgav i 2002 på MacGraw Hills.
Bogen indeholder mange cases - også danske. Læs mere om bogen på nedenstående
website
www.icmassociates.com.
Kvinder i ledelse
Det er tegn på en veldreven og moderne virksomhed, når både kvinder og mænd er repræsenteret i ledelsen, men mange steder mangler der kvindelige ledere. Det kan der være mange årsager til, og der er mange myter, følelser og misforståelser på feltet. Derfor er det vigtigt at have en helhedsorienteret tilgang, hvor man arbejder professionelt og fokuserer på virksomhedens udbytte af at få flere kvinder i ledelsen.
Rådgivning
Konsulentbistand til at afklare, hvilket udbytte virksomheden kan få ved at øge andelen af kvinder i lederjobs. Hvor trykker skoen og hvor findes potentialet? Der kan være brug for evaluering af resultaterne af hidtidigt arbejde på feltet og/eller inddragelse af relevante erfaringer fra andre virksomheder. Hjælp til at målrette indsatsen ved brug af en strategisk model, der kobler virksomhedens situation med udvalgte metoder og værktøjer. Støtte til udvikling af strategi, mål og plan for implementering.
Foredrag
Kvinder i ledelse - fra kvindesag til forretningsstrategi
- Hvilket udbytte kan virksomheden få ved at få flere kvinder i lederjobs?
- Hvad siger forskningen på feltet?
- Myter og realiteter om kvinder og mænd og ledelse?
- Konkrete erfaringer fra forskellige virksomheder
- Ideer og værktøjer til at øge andelen af kvinder i lederjobs
|